ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר ומנתח מוביל בתחום

לייעוץ וקביעת תור

073-7597377

לייעוץ וקביעת תור

073-7597377

סרטן צוואר הרחם- מניעה וטיפול

כאשר מדובר בסרטן צוואר הרחם, מדובר במחלה שכיחה בקרב נשים בעולם הנגרמת ברוב המקרים מווירוס הפפילומה (HPV).

מחלה זו תוקפת בגיל הפוריות ומופיעה אצל נשים מתחת לגיל 65. הבשורה המשמחת היא שניתן להתגונן מהמחלה: ישנו חיסון ובדיקות פשוטות וקלות יחסית למטרת גילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם (בדיקת פאפ ובדיקת קולפוסקופיה) ומניעת התפשטותו. בדיקה שגרתית אחת ל-3 שנים תוכל להציל חיים ולמנוע את התפרצות המחלה.

אז נחזור להתחלה - מהו סרטן צוואר הרחם?

סרטן זה מתרחש בתאי צוואר הרחם, שהוא בעצם האזור אשר מקשר ומוביל בין הרחם לבין הנרתיק (תעלת הלידה), מחלה זו מתגלה לעיתים בבדיקה שגרתית ולא בהכרח בעקבות הופעת תסימינים ולכן חשוב לבצע בדיקה זו.
ובכל זאת, מבין התלונות הנפוצות של נשים אשר נמצאו נושאות את המחלה, ניתן להבחין בתסמינים של דימום בין ווסתי, אי נוחות בקיום יחסי מין או דימום לאחר קיום יחסי מין.
יש לציין כי תופעות אלו אינן בהכרח מעידות על המחלה, אך חשוב לא להעלים עין ולגשת לרופא או רופאת הנשים על מנת להיבדק במקרה של הופעת התסמינים הללו.

מבין מקרי סרטן צוואר הרחם, הגורם הבולט במרביתם המכריע של המקרים הוא נגיף הפפילומה האנושי אשר נוזק לתאי העור ולרירית. ישנם המון זנים של נגיף זה (כ- 150) כאשר חלק מזנים אלו גורמים להופעת יבלות, וחלק מהן, כאמור, לשינויים טרום סרטניים בתאים.

נתח גדול מתוך האוכלוסייה (אשר מקיימים יחסי מין) יחשפו לנגיף הפפילומה האנושי וידבקו בו, אך מנגד והודות למערכת החיסונית שלנו, מרבית הנשים אשר ידבקו בנגיף לא יחלו בסרטן צוואר הרחם.
רק חלק קטן מהתאים נמצאים תחת סיכון להפוך לתאים ממאירים או טרום ממאירים – וגם במקרים כאלו במידה ועולים על הסכנה בזמן באמצעות בדיקת הפאפ, ניתן לטפל בהתאם ולמנוע התפתחות.
ונזכיר שוב, ישנו חיסון לחלק מהזנים של נגיף הפפילומה האנושי.

קישור לחיסון ווירוס הפפילומה באתר האגודה למלחמה בסרטן, לחצו

הגורמים למחלה

גורמים להתפתחות נגיף הפפילומה: קיום יחסי מין עם פרטנרים מרובים, או קיום יחסי מין מגיל צעיר. יש לציין כי השימוש בקונדום יקטין את הסיכון להדבק, אך במידה והנגע ימצא באזור אשר הקונדום אינו מכסה, שימוש בקונדום לא ימנע במאה אחוז הדבקות בנגיף.
גם עישון ומערכת חיסונית חלשה עלולים להוות גורם להדבקות בנגיף הפפילומה האנושי.

סוגי סרטן צוואר הרחם הקיימים

ישנם 2 סוגים קיימים, והטיפול בשניהם זהה:

  1. קרצינומת תאי קשקש– בהם נדבקים תאים המצויים בשכבה החיצונית של צוואר הרחם.
  2. אנדוקרצינומה– מחילה בתאים בלוטיים הנמצאים בחלקו הפנימי של צוואר הרחם.
סרטן צוואר הרחם

סימפטומים

כפי שציינתי, בשלבים המוקדמים כמעט ואין כל תסמינים ברורים.

בשלבים מעט יותר מתקדמים התסמינים יהיו:

» דימום ואגינלי בין מחזורי שיקרה לאחר קיום יחסים, בין מחזורים חודשיים או בתקופת המנופאוזה. כמו-כן, יתכנו שינויים במחזורים עצמם, הם יהיו כבדים יותר וימשכו זמן רב יותר ממה שאת רגילה.

» הפרשות מימיות ודמיות, לעיתים מלוות בריח רע.

» כאבים באגן בזמן קיום יחסי מין.

זכרי ♥ לא כל דימום בין מחזורי משמעו שחלית בסרטן, אך עליך לפנות לרופא הנשים שלך לצורך בירור המצב.

טיפול מונע לסרטן צוואר הרחם

על מנת למנוע את המחלה, ניתן להתחסן מפני נגיף הפפילומה – ישנם חיסונים המגנים מפני הדבקה בזנים הנפוצים של נגיף הפפילומה, אך הם מונעים רק מקרי הדבקה בעתיד, זאת אומרת שאינם יהוו חיסון מטפל למקרה בו כבר קיים הנגיף. בנוסף, הם אינם מכסים ומונעים את כלל סוגי הזנים של נגיף הפפילומה.

טיפול נוסף הוא בדיקה לגילוי מוקדם, בדיקה זו קיימת במטרה לגלות שינויים טרום סרטניים, באמצעותה ניתן לאתר נגעים טרום ממאירים ולמנוע התפרצות של סרטן צוואר הרחם. בדיקה זו נקראת בדיקת פאפ (PAP), מומלצת לנשים בגילאי 25 עד 65, אחת לשלוש שנים. היא מתבצעת על ידי לקיחת דגימת משטח רקמות תאים מצוואר הרחם על ידי מטוש זעיר, בדיקה זו נשלחת לבדיקה ושם יפענחו האם ישנם תאים טרום סרטניים והאם יש צורך בבדיקה חוזרת או בהמשך טיפול.

סרטן צוואר הרחם

אודות המחבר

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

מידע נוסף

טיפולים טבעיים ליבלות

לכל המידע

לחצו כאן

על קונדילוקס ואלדרה

קראו על הטיפול

לחצו כאן

קונדילומות בגברים

למידע

לחץ כאן